Back to All Events

Hvordan bygge din egen YouTube-kanal og hvordan tjene penger på den?

  • Litteratursalen (Stormen bibliotek) 1A Storgata Bodø, Nordland, 8006 Norway (map)

Antihype og United Screens har gleden av å invitere deg på seminar i Bodø den 10. mai fra kl 18:00 til 21:00. Her kommer vi til å dekke flere tema. Alt fra hvordan du starter en YouTube-kanal, til hvordan du tar hånd om dine musikkrettigheter og hvordan du kan tjene penger på din kanal.

Helle og Erik fra United Screens vil tilby tre foredrag denne kvelden hvor du kan være med på én eller alle tre. Det vil bli tid til spørsmål underveis. I tillegg kommer de til å sette av tid i etterkant til one-on-one tips og triks til deg som har en egen kanal eller bare ønsker å stille noen veldig case-spesifikke spørsmål.

Vi oppfordrer alle som kommer på kurset om å ha med seg egen PC eller Mac. På den måten kan du ta notater underveis, samtidig som du kan lære deg kanalen og verktøyene. 


1. Hvordan bygge din Youtube-kanal - the Basics

Start kl 18:00 (45 min)

Her kommer vi til å lose deg gjennom hvordan du starter en YouTube-kanal og hva som bør finnes av informasjon, grafikk, etc. Vi går gjennom grafikk og formater man må ta hensyn til. Vi forteller hvorfor tekst er såpass viktig på en videoplattform og gir tips til enkle måter å strukturere og programmere innholdet sitt på. 

Har du i tillegg en video publisert, eller som du ønsker å publisere på din YouTube-kanal, går vi gjennom steg for steg av alt som må være med i prosessen fra video-fil til viral-hit (med forbehold). 

Målet med dette kurset er at du skal forstå såpass mye om publiserings- og spredningsprosessen at du kan både starte opp og drifte en YouTube-kanal i etterkant av dette kurset. 


2. Ta hånd om dine rettigheter på YouTube

Start kl 19:00 (45 min)

Her kommer vi til å gå gjennom hvordan YouTubes rettighetssystem Content ID fungerer og hvordan man som artist/plateselskap/rettighetshaver kan anvende systemet for å få kontroll på sine rettigheter. Content ID er et komplekst system med forskjellige ord og terminologier. Hva er egentlig UGC'er, claims, copyright strike, etc? Spørsmål som «Hvorfor får jeg claims på mine egne videoer?», «Hva skjer om noen bruker musikken min uten å spørre om lov?», «Kan jeg gjøre covers uten å spørre om lov eller skaffe lisens?», kommer til å bli besvart i denne forelesningen

Etter dette kurset kommer du til å vite litt om alt av hvordan det fungerer med rettigheter på YouTube og hvordan man best mulig anvender Content ID.


3. Hvordan tjene penger på YouTube

Start kl 20:00 (45 min)

Det finnes i dag mennesker over hele verden som lever av YouTube-kanalen sin. Hvordan gjør de det og hva kan vi lære av dette? Vi svarer på diffuse spørsmål som «Hvor mye er en visning verdt» i tillegg til å presentere caser hvor innholdsskapere har produsert innhold i samarbeid med annonsører. Hvorfor er denne modellen blitt så mye brukt, og hva kan vi lære av det?

Målet med dette kurset er at du skal ha en oversikt over alle mulige inntektsstrømmer som kan komme fra YouTube og dine videoer der. 


 

United Screens er Nordens største Youtube-nettverk og representerer flere av Nordens største YouTubere, influencere, artister og annonsører på verdens største video-plattform, Youtube. Siden starten i 2013 har de rukket å bli det største MCN i Norden - med over 350 millioner visninger fordelt på over 550 kanaler i forskjellige sjangre. Dette er sjangre som gaming, beauty, sport og mat, men United Screens er også en sterk ressurs for artister og musikere som: Highasakite, Zara Larsson, Avicii, Håkan Hellstrøm, Sløtface, Alesso og mange flere. United Screens hjelper artister å håndtere sine digitale rettigheter på YouTube.

Helle Aakesen er Partner Manager på Oslo-kontoret og jobber med YouTubere av forskjellige størrelser og sjangre. Hennes rolle er å sørge for at de skal kunne produsere det innholdet de vil. Det omfatter alt fra å stille med riktig utstyr, koble YouTuberen til de riktige annonsørene eller gi teknisk innsikt i plattformen. 

Erik Gossas er Music Content Manager og Partner Manager, og jobber på hovedkontoret i Stockholm. Hans rolle er å håndtere artister og plateselskapers rettigheter på YouTube, og jobber i tillegg med å coache disse partnerne innenfor best practices på YouTube.